LAJIESITTELYT

Syvävenyttelyn perusajatuksena on pidentää tarkasti kehon lyhyet ja kireät lihakset, jolloin keho vapautuu takaisin sen neutraaliasentoon.

Neutraalin asennon hallinta on kaikkien fyysisten suoritusten perusta.

Harjoittelun tulokset näkyvät muutoksina ryhdissäsi, tasapainon parantumisena, kehosi muodon ja liikkuvuuden sekä joustavuuden paranemisena ja näin kaikkiaan yleisessä hyvinvoinnissasi.

Method Putkisto Syvävenyttelyn perusajatuksena on pidentää tarkasti kehon lyhyet ja kireät lihakset, jolloin keho vapautuu takaisin sen neutraaliasentoon.

Neutraalin asennon hallinta on kaikkien fyysisten suoritusten perusta.

Harjoittelun tulokset näkyvät muutoksina ryhdissäsi, tasapainon parantumisena, kehosi muodon ja liikkuvuuden sekä joustavuuden paranemisena ja näin kaikkiaan yleisessä hyvinvoinnissasi.

Method Putkisto on kansainvälisen maineen saavuttanut kehonhallintamenetelmä, jonka on kehittänyt Marja Putkisto – ja kehitystyö jatkuu edelleen!

Method Putkiston ja Method Putkisto Pilateksen harjoittelun tekee erityiseksi opetusmetodi: hienosäädetty ja yksilöllinen ohjaus tapahtuu aina pienryhmissä, mikä antaa ohjaajalle mahdollisuuden opastaa jokaista asiakasta henkilökohtaisesti.

Tunnilla käytämme MP-syvävenytysharjoituksia, jotka pidentävät lyhyitä, kireitä lihaksia, MP-syväjumppaharjoituksia, jotka vakauttavat ja vahvistavat ryhtiä ylläpitäviä lihaksia ja MP-syvähengitysharjoituksia, jotka palauttavat pallean kimmovoiman.

Tunneilla olo virkistyy ja säännöllinen harjoittelu solakoittaa, vahvistaa ja notkistaa kehoa. Harjoitteet helpottavat selän ja niska- hartiaseudun jäykkyyttä sekä nivelvaivoja.

Method Putkisto Syvävenyttely sopii kaikille.

Voit osallistua viikkotunneille, kun olet käynyt alkeiskurssin tai starttipaketin yksityistunnilla. VIIKKOTUNNIT/ KURSSIT

Katso tästä viikkotunnitKatso tästä kurssit

Pilates on pitkälle hiottu kehonhallintamenetelmä, joka opettaa sinut suorittamaan liikkeet puhtaasti ja koordinoidusti ja samalla oman kehosi harjoittaminen siirtyy uudelle tasolle.

Pilates vahvistaa lihaksistoa, erityisesti selän ja vatsan syviä lihaksia. Se myös parantaa ryhtiä.

Menetelmä on oivallinen vastapaino kehoa ja erityisesti selkää rasittavalle istumatyölle. Lisäksi se kehittää keskittymiskykyä, kestävyyttä ja koordinaatiota.

Pilateksen ydin on Joseph Pilateksen jo noin sata vuotta sitten kehittämä Klassinen repertuaari. Tunneillamme Pilateksen klassinen repertuaari rakennetaan pitkälle hiottuina liikejatkumoina.

Pilateksessa työskentelemme ”sisältä ulospäin”. Jo Joseph Pilates oivalsi aikoinaan, että pelkkä ulkokohtainen liikkeen toistaminen tai matkiminen ei anna edellytyksiä liikkeen oppimiselle, eikä näin ollen muuta liiketottumuksia paremmiksi.

Yksilöllisen ohjauksen ansiosta pilatesharjoittelusi nousee uudelle tasolle.

Tavoitteena on vahva, liikkuva ja toiminnallinen keskivartalo, mikä näkyy vartalon solakoitumisena ja elastisuuden paranemisena sekä lihaksiston vahvistumisena ja sulavalinjaisuutena. Moni on saanut Pilateksesta helpotusta esimerkiksi selkävaivoihin.

Pilates sopii kaikille, myös urheilijoille ja kuntoliikuntaa harrastaville. Keskivartalon lihaksiston vahvistaminen auttaa parantamaan eri lajitekniikoita.

Studiollamme on useita Pilates-tunteja viikossa. Sunnuntaina on lisäksi yhdistelmätunti, jossa pilateksen lisäksi teemme syvävenytyksiä.

Katso tästä viikkotunnit

Pilates Barre on maailmalla huippusuosion saavuttanut treenimuoto eikä syyttä; se on supertehokasta, mukaansatempaavaa ja tuloksia syntyy nopeasti.

Jos kaipaat monipuolista ja innostavaa treeniä, joka vahvistaa etenkin pakaroita, reisiä ja keskivartaloa, barre on sinua varten.

Monet barren harjoituksista pohjautuvat balettiin ja ne tehdään musiikin mukana balettitangon eli barren äärellä. Barre kehittää kestävyysvoimaa ja sytyttää ryhtiä kohottavat syvät lihakset.

Tunnilta saat mukaasi voimaantuneen ja ryhdikkään olon!

ilates Barre on maailmalla huippusuosion saavuttanut treenimuoto eikä syyttä; se on supertehokasta, mukaansatempaavaa ja tuloksia syntyy nopeasti.

Jos kaipaat monipuolista ja innostavaa treeniä, joka vahvistaa etenkin pakaroita, reisiä ja keskivartaloa, barre on sinua varten.

Monet barren harjoituksista pohjautuvat balettiin ja ne tehdään musiikin mukana balettitangon eli barren äärellä. Barre kehittää kestävyysvoimaa ja sytyttää ryhtiä kohottavat syvät lihakset.

Tunnilta saat mukaasi voimaantuneen ja ryhdikkään olon!

Katso tästä tulevat kurssit

Sauvakävellessä askel rullaa, selkä saa tarvitsemaansa liikettä, syke kohoaa ja niin sydän kuin ylävartalokin vahvistuvat.

Sauvojen avulla saavutetaan sykettä ja kuntoa kohottava kävelytekniikka, joka vahvistaa ylävartaloa ja vapauttaa niska- ja hartiaseudun jännitystiloja. Tunneilla sauvoja käytetään apuvälineinä, joilla kevennetään niveliin kohdistuvaa rasitetta ja lisätään selkärangan kiertoliikettä ja energianpolttoa.

Katso täältä, milloin seuraava kurssi pidetään

SPS on tsekkiläisen tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin erikoistuneen lääkärin, Richard Smišekin, yli 30-vuotisen työn tuloksena kehittämä kehonhallinta- , terapia- ja liikuntamenetelmä.

SPS:n tavoitteena on liikkuessa hyvin tuettu vapaa selkäranka. Se on osoittautunut tehokkaaksi erilaisten selkäkipujen ja -sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa sekä selän toiminnallisuuden parantamisessa.

SPS on tsekkiläisen tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin erikoistuneen lääkärin, Richard Smišekin, yli 30-vuotisen työn tuloksena kehittämä kehonhallinta- , terapia- ja liikuntamenetelmä.

SPS:n tavoitteena on liikkuessa hyvin tuettu vapaa selkäranka. Se on osoittautunut tehokkaaksi erilaisten selkäkipujen ja -sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa sekä selän toiminnallisuuden parantamisessa.

SPS perustuu kiertävien lihasketjujen vahvistamiseen ja pystysuuntaisten lihasketjujen (yleensä yliaktiiviset ja kireät lihakset) rentouttamiseen ja pidentämiseen. Näin saadaan tilaa selkänikamien väliin, mikä vähentää painetta välilevyissä ja lisää niiden aineenvaihduntaa.

SPS on viime vuosina saanut laajaa arvostusta kansainvälisesti ja onkin nyt suosittu harjoittelu- ja terapiamuoto eri puolilla maailmaa. Myös eri lajien urheilijat ovat löytäneet metodin tuomat edut ja liittäneet sen osaksi harjoitteluaan.

Spiral Stabilization -harjoittelussa käytetään metodiin erikoisesti suunniteltuja vastuskuminauhoja. Harjoitteet tehdään pääosin seisten, mutta harjoittelun alkuvaiheeseen ja/tai tuskallisista selkäkivuista kärsiville on runsaasti harjoitteita myös istuen suoritettaviksi.

SPS-harjoitteet soveltuvat:

  • erilaisten selkäkipujen ja -sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon
  • selän toiminnallisuuden parantamiseen
  • nivelvaivojen hoitoon
  • kehonhallinnan ja tasapainon parantamiseen
  • kävelyn tekniikan ja koordinaation parantamiseen
  • ryhdin korjaamiseen
  • sopii myös ikääntyville
Katso täältä viikkotunnitKatso täältä seuraava kurssi

Muistatko, milloin olet viimeksi kävellyt paljain jaloin? Tai koska olet viimeksi kävellyt muunlaisella kuin kovalla ja tasaisella pinnalla?

Footbic® on fysioterapeutti Atte Kärnän kehittämä kuntoutusohjelma. Jalkaterät tarvitsevat liikettä samalla tavoin kuin koko kehomme. Footbic sopii aivan kaikille, kaiken ikäisille ja erilaisista vaivoista kärsiville. Kun jalkaterä voi hyvin, koko keho voi paremmin. Footbic on jalkateriesi punttisali!

Muistatko, milloin olet viimeksi kävellyt paljain jaloin? Tai koska olet viimeksi kävellyt muunlaisella kuin kovalla ja tasaisella pinnalla?

Footbic® on fysioterapeutti Atte Kärnän kehittämä kuntoutusohjelma. Jalkaterät tarvitsevat liikettä samalla tavoin kuin koko kehomme. Footbic sopii aivan kaikille, kaiken ikäisille ja erilaisista vaivoista kärsiville. Kun jalkaterä voi hyvin, koko keho voi paremmin. Footbic on jalkateriesi punttisali!

Tutkimusten mukaan suurin osa länsimaisista ihmisistä kärsii jonkinasteisista jalkaterien heikkouksista tai virheasennoista.

Jalkaterien heikkoudet ja virheasennot voivat aiheuttaa erilaisia kiputiloja ja vaivoja eri puolilla kehoa – ei siis vain alaraajoissa. Polvi-, lonkka-, lantio-, alaselkä jopa yläselkä- ja niska- ja hartiakivut voivat johtua jalkaterien huonosta kunnosta ja vääränlaisesta askelluksesta.

Footbic -kuntoutusohjelma on kehitetty nimenomaan vahvistamaan ja tukemaan niitä pieniä ja heikkoja jalkaterän lihaksia, joiden kuuluisi pitää jalkaterä ryhdissä.

Katso täältä seuraava kurssi

Mindfulness, hyväksyvä tietoinen läsnäolo, on mielen kykyä pysähtyä ja asettua tähän hetkeen. Se on erityinen tapa huomioida läsnäolevaa hetkeä, hyväksyen, ilman arvostelua.

Mindfulness MBSR -meditaatioissa harjoitamme tätä hyväksyvän tietoisen läsnäolon kykyä. Harjoittamisen avulla mm. stressinhallinta- ja rentoutumiskyky vahvistuvat, mieli rauhoittuu ja kehosi on levollisempi.

Mindfulness MBSR -menetelmän keskeisiä harjoitteita ovat kehomeditaatio, istumameditaatio ja Mindfulness-jooga. Harjoitteet tehdään istuen tai alustalla maaten. Mindfulness MBSR -menetelmä sopii kaikille iästä ja sukupuolesta riippumatta. Osallistuminen ei vaadi aiempaa kokemusta meditoinnista tai joogasta.

Mindfulness, hyväksyvä tietoinen läsnäolo, on mielen kykyä pysähtyä ja asettua tähän hetkeen. Se on erityinen tapa huomioida läsnäolevaa hetkeä, hyväksyen, ilman arvostelua.

Mindfulness MBSR -meditaatioissa harjoitamme tätä hyväksyvän tietoisen läsnäolon kykyä. Harjoittamisen avulla mm. stressinhallinta- ja rentoutumiskyky vahvistuvat, mieli rauhoittuu ja kehosi on levollisempi.

Mindfulness MBSR -menetelmän keskeisiä harjoitteita ovat kehomeditaatio, istumameditaatio ja Mindfulness-jooga. Harjoitteet tehdään istuen tai alustalla maaten. Mindfulness MBSR -menetelmä sopii kaikille iästä ja sukupuolesta riippumatta. Osallistuminen ei vaadi aiempaa kokemusta meditoinnista tai joogasta.

Kurssimme perustuvat Mindfulness MBSR -menetelmään. Massachusettsin yliopiston professori Jon Kabat-Zinn kehitti MBSR, Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän alun perin kroonisesti sairaiden hoitoon. Sen tavoitteena oli vahvistaa ja lisätä heidän rentoutus- ja stressinhallintakykyä muun muassa kovien kipujen keskellä. Erinomaisten hoitotulosten myötä MBSR-menetelmää on hyödynnetty myös muilla terveydenhoidon alueilla sekä esimerkiksi huippu-urheilijoiden valmennuksessa, korkeakouluissa ja työelämän haasteissa.

Ihmiset ovat saanet Mindfulness MBSR -menetelmästä apua muun muassa:

  • Työkyvyn ylläpitämiseen
  • Rentoutumiseen
  • Stressinhallintaan
  • Masennuksen ehkäisemiseen
  • Kroonisten sairauksien ja kiputilojen hoitamiseen
  • Ahdistuneisuuden ja pelkotilojen lievittämiseen

8-viikon MBSR-menetelmä perustuu tieteellisiin tutkimuksiin

8-viikon kurssi tuo MBSR-menetelmän hyödyt arkeesi. Hyväksyvän tietoisen läsnäolon myönteiset vaikutukset on todennettu juuri 8 viikon kurssilla lähes 40 vuoden aikana lukemattomissa tieteellisissä tutkimuksissa. Mindfulness 8-viikon MBSR -kurssi ohjataan Jon Kabat-Zinnin kehittämän Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) –menetelmän mukaan. Kurssilla kehität itseäsi omassa tahdissasi ja löydät uusia toimintatapoja arjen stressaaviin tilanteisiin. Ryhmässä löydät kunnioittavan vuorovaikutuksen itseäsi ja muita kohtaan, kun harjoitamme läsnäolevaa kuuntelua ja sanoittamista. Meditointi ryhmässä saa aikaan oivalluksia, joita et yksin harjoittaessa saa. Kurssiin sisältyvä Hiljaisuuden päivä syventää ja rikastuttaa kokemustasi. Koet selkeästi kuinka pitkäkestoinen harjoittaminen eheyttää keho-mieli-sydäntä.

Kurssiemme ohjaajat ovat Mindfulness-ohjaajia CFM®. He ovat kouluttautuneet Mindfulness MBSR –ohjaajaksi Center for Mindfulness Finlandin kaksivuotisessa koulutuksessa, jossa pääkouluttajana on Suomen Mindfulness-MBSR-pioneeri Leena Pennanen.

Katso täältä milloin seuraava kurssi pidetään

Asahi Health® –liikuntamenetelmä on Suomessa kehitettyä ja suomalaisille tarkoitettua terveysliikuntaa. Sen harjoitteet tasapainottavat mieltä ja rentouttavat kehoa.

Liikkeet on suunniteltu tarkoituksella niin yksinkertaisiksi, että kuka tahansa voi aloittaa harjoittamaan Asahia. Asahi sopii siis hyvin niin iäkkäämpien terveysliikunnaksi kuin urheilijoiden palautumisharjoituksiinkin, sekä stressin ennaltaehkäisyyn ja sen hoitoon.

Asahi Health® –liikuntamenetelmä on Suomessa kehitettyä ja suomalaisille tarkoitettua terveysliikuntaa. Sen harjoitteet tasapainottavat mieltä ja rentouttavat kehoa.

Liikkeet on suunniteltu tarkoituksella niin yksinkertaisiksi, että kuka tahansa voi aloittaa harjoittamaan Asahia. Asahi sopii siis hyvin niin iäkkäämpien terveysliikunnaksi kuin urheilijoiden palautumisharjoituksiinkin, sekä stressin ennaltaehkäisyyn ja sen hoitoon.

Asahi Health® –terveysliikuntamenetelmän ovat kehittäneet neljä suomalaista kokenutta liikunnan harrastajaa ja ammattilaista: Ilpo Jalamo, Timo Klemola, Keijo Mikkonen ja Yrjö Mähönen. He ovat yhdistäneet Asahissa tietämyksensä niin idän kuin lännen terveysliikunnan perinteistä.

Asahissa kehon liike, hengitys ja mielen keskittyminen yhdistyvät tasapainoiseksi kokonaisuudeksi. Liikkeet virtaavat rauhalliseen tahtiin ilman katkoksia.

Asahissa on kolme erillistä liikesarjaa. Niistä jokainen sisältää rentoutus-, niska-hartia-, selkä- ja tasapaino -osion. Syvän rentoutuksen ja rauhoituksen lisäksi Asahi siis hoitaa myös lihaksia ja niveliä. Asahin liikkeet ja periaatteet on helppo omaksua, sillä ne toistavat ihmisen luonnollisia toimintamalleja. Liikkeet suoritetaan hitaan hengityksen tahdissa. Tällä periaatteella on suora vaikutus mieleen, sillä hidas hengitys poistaa kiireen tunnun ja synnyttää tunteen kehon ja mielen sopusoinnusta. Tällöin myös erilaiset lihasjännitykset ja stressi alkavat kadota. Asahin liikkeet suoritetaan seisten, mutta useimmat niistä voi tehdä myös istuen.

Olemme kouluttautuneet Asahi Health® -ohjaajiksi menetelmän kehittäjän, Keijo Mikkosen, johdolla.

Katso viikkotunnit täältä

Lasten joogassa tutustutaan joogaan sadun ja leikin avulla.  Alle kouluikäisten lasten positiiviset liikuntakokemukset innostavat liikkumaan myös myöhemmällä iällä. Lasten jooga on tarkoitettu yli 4 vuotiaille lapsille.

Koululaisten joogassa hauskat ja helpot harjoitukset tutustuttavat osallistujat joogaan. Koululaisten joogatunnit on tarkoitettu 7-12 vuotiaille.

Lasten ja koululaisten joogassa liikkumisen ja rauhoittumisen kautta opitaan kehontuntemusta, motoriikkaa, liiketarkkuutta ja tasapainoa, ilman suorittamista. Lisäksi se vahvistaa itsetuntemusta, ja opettaa huomioimaan sekä arvostamaan muita. Joogaharjoituksen hyötyjä voisi luetella vielä enemmänkin, mutta kaikkein tärkeintä on, että lapsilla on joogatunnilla kivaa. Jokainen lapsi on ainutlaatuinen, ihana ja tärkeä juuri sellaisena kuin on.

Jooga sopii kaikille, tytöille ja pojille, vilkkaille ja rauhallisille. Jooga opettaa vilkkaita ja energisiä lapsia rauhoittumaan ja keskittymään. Rauhalliset lapset taas saavat tunnilla omassa tahdissa tutustua kehoon ja liikkeeseen ilman kiirettä tai arvostelua. 

Lasten joogaa ohjaa studiollamme Noora Nyman, koulutettu lasten ja aikuisten joogaohjaaja. Noora on opiskellut Lasten joogaohjaakurssin (Barnyoga.com) opettajanaan Anne Slåen (Perhejooga).

Katso viikkotunnit täältä